Zdrowe zamienniki cukru białego w codziennej diecie

Może się wydawać, że biały cukier pozwala osiągnąć wysoką energię, pobudzenie i siłę. To jednak mylne wrażenie. Cukier bardzo szybko przedostaje się do krwiobiegu, a to nie jest korzystne dla zdrowia. Warto zatem znać zdrowe zamienniki białego cukru, które nie będą negatywnie wpływały na organizm.

Biały cukier, który przedostaje się szybko do żołądka i trzustki, może zrobić niemałe spustoszenie w organizmie człowieka. Jego negatywne działanie można odczuć w pojawiających się chorobach. To właśnie dlatego o cukrze mówi się “biała śmierć”. Powoduje on często choroby serca, cukrzycę czy przyczynia się do anemii. Jest on również główną przyczyną otyłości, nie tylko u osób dorosłych, ale także dzieci, o czym obecnie bardzo dużo się mówi. Oprócz tego biały cukier może być przyczyną problematycznej cery, osłabienia umysłu czy infekcji drożdżycowych. Korzystnie nie tylko dla zdrowia, ale i lepszego samopoczucia, lepiej znać i stosować zdrowe zamienniki białego cukru.

Zamień cukier na syropy

Dobrym pomysłem jest odstawienie białego cukru stopniowo. Można zamienić go smacznymi i zdrowszymi syropami. Chcąc czuć nadal smak mocnego cukru, warto sięgnąć po syrop klonowy. Ma on gęstą konsystencję i dużo soli mineralnych. Jest on świetnym dodatkiem do naleśników, ciast, deserów czy nawet bardziej wytrawnych sałatek. Podobną konsystencję i smak daje syrop z agawy, który posiada dużą ilość inuliny, będącej naturalnym probiotykiem. Osoby lubiące słodką herbatę powinny spróbować syropu daktylowego, którego słodycz jest bardzo wyczuwalna.

Naturalne owoce będą świetnym zamiennikiem

Wszystkie owoce posiadają naturalne cukry, które mogą być używane do deserów, ciast, codziennie przygotowywanych dań. Najlepszą okazją do ograniczenia cukru białego, jest sięgnięcie po suszone owoce. Są one smaczne, słodkie i idealnie nadają się do wzbogacenia diety. Zawierające dużo minerałów i nadające się na zamiennik będą np. rodzynki, suszone figi czy morele.

Oprócz podanych wyżej propozycji, po które warto sięgnąć, należy wprowadzić do swojej kuchni również inne zamienniki cukru (https://www.bee.pl/t/zamienniki-cukru), takie jak:

  • stewia,
  • miód,
  • lukrecja,
  • melasa trzcinowa.

Naturalne zamienniki są nie tylko zdrowsze, ale często również smaczniejsze. Suszone owoce można wykorzystywać w deserach, herbatach, gotowanych suszach czy ciastach. Chcąc zaspokoić chęć spożywania białego cukru, warto zmienić dietę na tę bogatą w strączki. Oprócz owoców niezwykle ważne są także warzywa, które można wykorzystywać, robiąc sałatki czy ciasta np. ciasto marchewkowe lub dyniowe. Zmieniając dietę na tę bogatą w warzywa i owoce, chęć na słodycze będzie mniejsza.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com

Dlaczego warto wyeliminować cukier?

Biały cukier gości w naszych domach od zawsze. Dodaje się do napojów, wypieków i deserów, aby polepszyć ich smak. Nic dziwnego, że trudno oprzeć się słodkiemu. Jednak wiadomo, że cukier prowadzi do licznych chorób, dobrze jest zatem zmniejszyć jego ilość w diecie lub całkowicie go z niej wyeliminować.

Niekorzystne działanie cukru

Niedługo po zjedzeniu czegoś bogatego w cukier zaczynamy czuć przypływ energii, jednak jest to chwilowe i już niedługo przychodzi senność i rozdrażnienie. Organizm zaczyna domagać się kolejnej dawki – każdy zna sytuację, gdzie wprost nie da się opanować chęci zjedzenia całego pudełka czekoladek w ciągu dnia. Poprzez spożywanie cukru pogarsza się nie tylko nasze samopoczucie poprzez występowanie huśtawek nastrojów, ale także stan cery – cukier nasila trądzik i przyspiesza proces starzenia komórek.

Poważne konsekwencje dla zdrowia

Regularne spożywanie cukru niestety ma wpływ nie tylko na wygląd skóry czy humor. Prowadzi do wielu niebezpiecznych chorób, takich jak otyłość i nadwaga. Przyczynia się też do rozwoju chorób układu krążenia poprzez wpływanie na wzrost poziomu cholesterolu we krwi. Wyrzut glukozy oraz insuliny niedługo po zjedzeniu pokarmu bogatego w cukier sprzyja z kolei rozwojowi cukrzycy. Dodatkowo nie można zapominać o ryzyku wystąpienia próchnicy i pogorszeniu się stanu zębów.

Czym zastąpić?

Sporo osób zdaje sobie sprawę z tego, jak niekorzystnie spożywanie dużych ilości cukru wpływa na organizm. Nie robi jednak zbyt wiele z tą informacją, gdyż całkowite zrezygnowanie ze słodzenia potraw okazuje się zbyt trudnym wyzwaniem. Istnieją jednak zamienniki cukru, które są zdrowsze a przy tym pozwalają na cieszenie się w dalszym ciągu słodkimi potrawami. Często sięga się między innymi po syrop klonowy, syrop z agawy, miód czy ksylitol. Jeśli któryś zamiennik nie przypadnie nam do gustu, jest cały szereg innych, które mogą okazać się strzałem w dziesiątkę. Oczywiście nie warto jest jeść jakichkolwiek zamienników w nadmiarze, ale również rozsądnie je dozować, jednak dzięki temu, że zawierają one witaminy, minerały i inne wartościowe substancje, zdecydowanie lepiej sięgnąć właśnie po nie, jeśli chcemy osłodzić kawę czy upiec domowe ciasto.

Cukier w nadmiernych ilościach jest dla nas tak niekorzystny, że warto go unikać. Ryzyko chorób jak otyłość czy zawał serca znacznie podnosi się poprzez regularne spożywanie tej substancji, a niemal niemożliwym jest zachowywanie umiaru w ilości używanego cukru. Postanowienie o wyeliminowaniu cukru bywa ciężkie do spełnienia, jednak z pomocą przychodzą zamienniki, dzięki którym łatwiej jest osiągnąć swój cel.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com

“Cukier – słodki wróg”

Nie jest łatwo rezygnować w życiu z rzeczy, które sprawiają nam wiele przyjemności. Prawie każdy z nas lubi, a czasem nawet uwielbia sięgać po słodkości w różnej postaci. Od pysznych ciasteczek po słodkie herbatki. Dla wielu dodanie chociaż jednej łyżeczki do porannej kawy jest rutyną, gdyż trudno jest sobie wyobrazić początek dnia bez czegoś, co osłodzi poranek. Jednak często zapominamy, że cukier od dawna jest potocznie nazywany białą trucizną.

Uzależnienie od tej substancji dotyka wielu ludzi. W Polsce na jednego mieszkańca rocznie przypada aż 40 kilogramów cukru. Problem tkwi w tym, że nie jest on traktowany tak poważnie, jak uzależnienie alkoholowe, czy od papierosów. Patrząc przez pryzmat nałogów, warto poświęcić chwilę i znaleźć sposób na to, by systematycznie go wyeliminowywać. Zamienniki cukru są ratunkiem dla osób, które z tą białą słodkością nie potrafią się rozstać (https://www.bee.pl/t/zamienniki-cukru).

Czy cukier jest nam potrzebny?

Trudno jest doszukać się zalet spożywania go w naszej codziennej diecie. Mimo to organizm potrzebuje jego odpowiedniej dawki. Jest to m.in.:

  • najłatwiejszy sposób na dostarczenie naszemu organizmowi energii,
  • dzięki niemu wiele potraw nabiera smaku, a wielu z nas znalazło w nim ratunek podczas stresujących sytuacji,
  • pobudza produkcję serotoniny, która jest nazywana hormonem szczęścia.

Sęk w tym, że jeśli nie sięgamy po niego rozsądnie i w nieodpowiedniej ilości wszystkie powyższe zalety przechodzą w niepamięć.

Dlaczego cukier zyskał miano białej trucizny? Jego nadmierny poziom w organizmie może doprowadzić do:

  • cukrzycy – jest to najniebezpieczniejszy skutek, może występować u każdej osoby, młodej i starszej,
  • zwiększenia prawdopodobieństwa zachorowania na raka,
  • rozwoju próchnicy,
  • podniesienia cholesterolu oraz ciśnienia, co może przyczynić się do wystąpienia zawału.

Negatywne skutki zdecydowanie przyćmiewają wszystkie zalety cukru, których i tak nie jest za dużo. Co jednak zrobić, kiedy nie potrafimy wyobrazić sobie naszej codzienności bez niego, a tym samym chcemy, chociażby schudnąć, czy zacząć prowadzić zdrowy tryb życia?

Uwolnij się od białej trucizny

Na rynku istnieje wiele zamienników cukru, które w pełni zastąpią nam tę białą substancję. Nie warto wspominać o słodzikach, które i tak są pełne konserwantów i mają również niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Za to spokojnie możemy zdecydować się na:

  • ksylitol – pozyskiwany z drzewa brzozy, w przeciwieństwie do zwykłego cukru, nie fermentuje w żołądku, nie powoduje próchnicy, a pomaga utrzymać mineralizację zębów. Stanowi zamiennik, który ma co najmniej 14-krotnie mniejszy indeks glikemiczny od cukru, więc nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Co najważniejsze nie sprzyja cukrzycy,
    miód – jeden z najzdrowszych zamienników białego cukru, zawiera mnóstwo potrzebnych składników odżywczych,
  • stewia – jest to wyciąg z roślin o tej samej nazwie, ma ona zdecydowanie mniej kalorii oraz jest jedną z tańszych wersji spośród wymienionych typów zamienników cukru, jest ona zdecydowanie słodsza od białej trucizny, co przekłada się na jej większą wydajność,
  • syrop klonowy – ma w sobie dużo potasu, magnezu, wapnia oraz witaminy z grupy B, jednak indeks glikemiczny wcale nie jest aż tak niższy od cukru, ma zdecydowanie mniej kalorii
    erytrol – ma niski indeks glikemiczny oraz bardzo mało kalorii – 0,4 kcal na 1 gram, z czego cukier to 4 kcal na 1 gram, a są porównywalnie słodkie.

Spożywając zbyt duże ilości cukru, możemy poważnie zniszczyć swoje zdrowie. Jest on nam potrzebny, ale tylko wtedy gdy będziemy sięgać po niego z umiarem. Jeśli nie jesteśmy w stanie ograniczyć jego spożycia, warto sięgnąć po wyżej wymienione zamiennik cukru, które w zdrowszy sposób osłodzą nam życie.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com